Leer kijken naar kunst met de museumdocenten van Museum Helmond. Drie woensdagmiddagen in mei leer je meer over materiaal en techniek, compositie en perspectief en interactief kunstkijken. De opgedane kennis kan je goed op weg helpen bij het beter leren begrijpen van de werken van de zestiende-eeuwse meester van het landschap Lucas Gassel van Helmond. De tentoonstelling over zijn werken en leven is verlengd tot en met 30 augustus, nu nog gesloten (vanwege de Corona maatregelen) en hopelijk weer snel toegankelijk voor het publiek.

Op 13, 20 en 27 mei organiseert Museum Helmond in samenwerking met Lang Leve Cultuur, online workshops voor iedereen die geïnteresseerd is in kunst, maar behoefte heeft aan wat extra handvatten om ernaar te kijken en het te begrijpen. De workshops worden verzorgd door de museumdocenten van Museum Helmond, zij hebben elk hun eigen expertise.

Workshops

Op 13 mei leer je meer over materiaal en techniek: hoe wordt olieverf gemaakt, hoe herken je het verschil tussen olieverf en acrylverf, welk materiaal gebruiken kunstenaars als ondergrond? Een week later, op 20 mei, leer je meer over compositie en perspectief. Hoe zetten kunstenaars deze middelen in om ons als kijker naar een bepaald gedeelte van een afbeelding te leiden? Tot slot leer je 27 mei op een andere manier kijken, met behulp van korte kijkopdrachten en een interactief gesprek over een afbeelding.

Zoom

Elke week start de workshop om 14 uur en duurt ongeveer 40 minuten. Elke workshop is live en interactief, je kunt vragen stellen, meepraten en samen ontdekken. De online applicatie Zoom wordt gebruikt voor de workshops. Deze app kun je downloaden op computer, laptop, tablet of smartphone.

Doe mee

Heb je interesse in deelname aan 1 of meerdere workshops? Geef je dan op via het aanmeldformulier op de website van Museum Helmond: https://www.museumhelmond.nl/evenementen/kunstproeven-met-lucas/. Na aanmelding ontvang je een e-mail met uitleg over Zoom en een link naar de workshop.

Over Museum Helmond

Kasteel Helmond en Kunsthal Helmond vormen samen Museum Helmond, gemakkelijk bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Nu even niet omdat het museum (nog) gesloten is vanwege de maatregelen rondom het Coronavirus. Maar normaal gesproken als je met de trein gaat dan stap je uit op station Helmond, het is circa 10-15 minuten lopen naar Kasteel Helmond en Kunsthal Helmond. Parkeren kan op loopafstand. Ga naar museumhelmond.nl voor actuele informatie over openingstijden, prijzen en het activiteiten- en tentoonstellingsprogramma.