Leuk je te ontmoeten

Ik ben Maartje, jouw gids in museumland en de kunstwereld

Sinds 2015 verzorg ik interactieve rondleidingen en stadswandelingen. Niet ouderwets achter mij als gids aanhobbelen, maar als deelnemer leren door te doen. Door middel van opdrachten, puzzels, roddels en weetjes die niemand anders vertelt leer ik jou anders kijken naar kunst.

Alle facetten van het vak spreken me aan, wat maakt dat ik niet alleen particulieren en leerlingen rondleid, maar ook graag andere rondleiders coach, of een spiegel voorhoud tijdens intervisies. Daarnaast denk ik graag met musea mee hoe hun personeel en vrijwilligers gastvrij en inclusief deelnemers kunnen ontvangen en benaderen.

ik doe het niet alleen!

Ik geloof dat iedereen ergens goed in is. Daarom werk ik graag samen met andere rondleiders en museumdocenten. Iedereen brengthaar eigen kennis, ervaring en vaardigheden mee in haar werk en dat zorgt dat we veel van elkaar leren.

De Museumdocenten poule bestaat op dit moment uit 7 freelance rondleiders en workshopleiders. Met vakkennis in de fotografie, kunstgeschiedenis, Beeldende Vorming, textiele werkvormen en media een diverse groep.

Samen verzorgen we de educatie in Museum Helmond, locatie kunsthal en organiseren we de speurtocht voor volwassenen en Mural Walks.

Mijn waarden

Inclusie

Iedereen moet mee kunnen doen tijdens een museumbezoek, ongeacht afkomst, gender, beperking, kennisniveau of interessegebied.

Gelijkwaardigheid

Ik stel me niet op als expert boven de groep, maar probeer samen met de deelnemers te ontdekken door ze uit te dagen en te bevragen.

Kwaliteit

Door van tevoren de wensen te bespreken, en een rondleiding of training af te stemmen op de groep, kan ik bieden wat gevraagd wordt.

Plezier

Je leert beter als je het naar je zin hebt. Humor, een praatje en afwisseling zorgen voor een plezierige activiteit waar nog lang over wordt nagepraat.

wat kan ik voor je doen?

Particulier

Nieuwsgierig naar een stadswandeling, beeldenroute of speurtocht voor volwassenen? Leuk voor families, teams en vriendengroepen!

Culturele instelling

Benieuwd naar een training Interactief Rondleiden, Goed Gastpersoonschap of Rondleiden aan mensen met dementie en hun dierbaren?

Rondleiders

Behoefte aan intervisie, coaching of een sparringpartner? Werk aan jouw persoonlijke doelen als rondleider, individueel of in een groep.