Doe mee!

Met een frisse blik naar je leefwereld leren kijken?

Bekijk je omgeving eens met een frisse blik! Wij helpen je met interactieve wandelingen en speurtochten.

Door mensen anders te laten kijken naar kunst, leert De Museumdocent ze ook met een frisse blik naar hun omgeving te kijken. Zit je met je team in een sleur, is je vriendengroep toe aan een leuke uitdaging, zoek je een ander soort familie-uitje? De Museumdocent helpt teams met vraagstukken door middel van kunstkijk workshops, organiseert Speurtochten voor volwassenen waardoor je anders naar je omgeving gaat kijken en geeft interactieve rondleidingen en stadswandelingen. Scroll verder voor ons aanbod!

Kraak het Park: speurtocht voor volwassenen

Speuren, fotograferen en opdrachten uitvoeren om als team, familie of vriendengroep op een leuke manier samen te werken. Omdat je als groep van alles wat je doet een foto maakt, ga je naar huis met een blij gevoel en een digitaal foto album om nog eens terug te kijken op de dag!

Prijzen vanaf 12,50 per persoon

Voor wie is het geschikt:
De Speurtocht voor volwassenen is geschikt voor mensen vanaf circa 15 jaar. De speurtocht vindt buiten plaats, maar er zijn rolstoeltoegankelijke paden. Je speelt de speurtocht als groepjes tegen elkaar. Zorg voor minimaal 6 personen, zodat je drie groepjes kan vormen. Wil je met meer dan 20 mensen meedoen, dan zorgen we voor extra begeleiding!

Wat houdt het in:
Elke groepje krijgt een papieren kaart met daarop een plattegrond van het speelgebied en een twintigtal zoekopdrachten en challenges. Per groep is minimaal 1 smartphone met internetverbinding nodig. De speurtocht duurt circa 75 minuten. Voor elk goed uitgevoerde opdracht krijgt de groep punten. De winnende groep ontvangt de eeuwige roem en een kleinigheidje als aandenken.

(De foto hiernaast is van de eerste piloteditie. Inmiddels is de speurtocht aangepast en gebruiken we een door Martine Beetz Ontwerp en Illustratie ontworpen kaart)

Mural Walk Helmond

Sinds 2018 is in Helmond gestart me thet plaatsen van Murals: muurschilderingen op grote muren, vaak aan de zijkant van een pand of brug. Wil je hier op een luchtig emanier meer over leren, horen wat Van Gogh me tHelmond had, wie Lucas Gassel was en hoe de murals tot stand kwamen? Doe mee aan een mural walk!

Prijzen vanaf 10 euro per persoon, groepsprijzen in overleg

Voor wie:
Voor iedereen die meer wil weten over de verschillende murals van Helmond. Voor kunstliefhebbers, Street art fans en mensen met een algemene interesse. Voorkennis is niet nodig!
Wij passen ons verhaal aan aan de groep, dus laat speciale wensen vooral weten.

Wat houdt het in:
Een wandeling langs de murals in centrum Helmond. Startpunt in overleg. De wandeling duurt circa 1,5 tot 2 uur. We bekijken de schilderingen op de Traverse, Parkweg, onder de Traversebrug en de biliotheek. Je hoort vanalles over de makers, he tmaakproces, de verborgen verhalen en verbindingen met de stad.

Kunstroute

In Helmond staan meer dan 80 beelden in de openbare ruimte. Sommig emidden in de winkelstraat, andere meer verstopt. Samen met de murals en bijzondere architectuur een ontdekking waard! We werken aan een interactieve zelftour door het centrum, tot die tijd kun je een begeleide wandeling boeken.

Prijzen vanaf 10 euro per persoon, groepsprijzen in overleg

Voor wie:
Iedereen die de stad op een andere manier wil bekijken. Voor nieuwkomers, toeristen en doorgewinterde Helmonders. We laten je verscholen pareltjes zien en onbekende verhalen horen. We stemmen de route, informatie en activiteit af op de wensen uit de groep.

Wat houdt het in:
In een wandeling van circa 1,5 tot 2 uur (naar wens uit te breiden met lunch en/of borrel na afloop) neemt De Museumdocent je mee door het centrum van Helmond. Je hoort verhalen en anekdotes over bekende Helmonders, kunstenaars, de kunstwerken, murals en bijzondere Paalwoningen en het oudste huis van Helmond. Geen saaie luisterroute, maar interactief in gesprek met de gids!

Hoe werkt het?

1. Stuur een mailtje

Laat in een mailtje weten wat je wil doen, hoe de groep is samengesteld (grootte, leeftijden, reden van de activiteit) , wanneer en hoe laat je de activiteit wil doen.  Wordt je graag teruggebeld, vergeet je telefoonnummer niet te vermelden!

2. Contact

We mailen of bellen je terug en bespreken samen de wensen. Wil je bijvoorbeeld iemand verrassen, tussendoort ook een lunch afspreken of afsluiten met een borrel? Wij denken graag mee, ook over de ‘ randzaken’.

3. Afspraak

Je ontvangt een mail met alles wat we hebben afgesproken, en zorgen ervoor dat jij en je groep een toffe activiteit kunnen doen!